Rundskriv er utgått og erstattet av Rundskriv -
Rundskriv 3 - 2021 | Gjeldende fra: Jun 06, 2022

Regelverk for auksjonsplikt på sei og torsk for fartøy som fryser hele eller deler av fangsten om bord

Ålesund, 15. desember 2021
Sveinung Flem, Adm.dir
1. Hjemmel

I henhold til Lov om førstehandsomsetning av viltlevande marine ressursar (fiskesalslagslova) av 21. juni 2013 § 8 skal førstehåndsomsetning av viltlevende marine ressurser skje gjennom eller med godkjenning av et fiskesalgslag.

Med hjemmel i fiskesalgslagslovens § 10 kan salgslagene avgjøre hvilke omsetningsformer som kan benyttes og tilhørende salgsvilkår. Dette rundskrivet beskriver de spesielle salgsvilkår som Surofi har fastsatt i forbindelse med innføring av auksjonsplikt for sei og torsk. Rundskrivet gjelder for fiskefartøy som fryser hele eller deler av fangsten om bord.

2. Forholdet til gjeldende rundskriv

Surofi har tidligere fastsatt regelverk for lagersalg (auksjon av fisk fra lagersted på land), jfr Rundskriv 1 – 2014, Regelverk for kortsiktige kontrakter, jfr Rundskriv 1 – 2016 og Regelverk for langsiktige kontrakter, jfr Rundskriv 2 – 2016. Disse vil fortsatt gjelde. Ved eventuell motstrid har regelverket i nærværende rundskriv forrang.

3. Auksjonsplikt for torsk og sei

Som en prøveordning pålegges reder, for produkter som er sløyd og hodekappet (uavhengig av type kutt) og fryst om bord, å tilby minst 50 % av de fastsatte kvoter av torsk og sei på auksjon på de vilkår som fremgår nedenfor.

4. Kvoter som omfattes av auksjonsplikten

Følgende kvoter omfattes av auksjonsplikten:

  • For torsk og sei nord for 62 grader nord legges til grunn den endelig fastsatte garanterte kvoten for året. Dersom kvoten ikke fangstes fullt (for eksempel ved at reder slumper fra seg), forutsettes at auksjonsplikten er oppfylt for faktisk fangst.
  • For sei sør for 62 grader nord legges fangst til grunn ved at auksjonsplikten etter hver landing skal være oppfylt på landet kvantum hittil i året.
  • Auksjonsplikten gjelder alle kvotesett som utnyttes i de nevnte fiskerier, også om disse utnyttes ved bruk av leiefartøy, slumpfiskeordning eller lignende
  • Auksjonsplikten gjelder ikke separate kvoter i andre lands soner (for eksempel Flemish Cap, Grønland), forskningskvoter eller lignende.
  • Auksjonsplikten gjelder ikke ferske landinger. Slike landinger trekkes eventuelt fra beregningsgrunnlaget for auksjonsplikten.
  • Fisk som omfattes av tilbudsplikt etter forskrift om leveringsplikt for torsketrålere omfattes også av auksjonsplikten her dersom den ikke er solgt under tilbudsplikten.

Fisk som er solgt under tilbudsplikten trekkes eventuelt fra beregningsgrunnlaget for auksjonsplikten. Ved eierskifte innenfor kvoteåret (inkl eventuell strukturering) overtar kjøper status for oppfyllelse av auksjonsplikten for overtatt(e) kvotesett fra selger og må sørge for at auksjonsplikten blir oppfylt samlet for hele året.

5. Auksjonsregelverket – start- og akseptpriser

Salgslagene beregner en felles referansepris («dynamisk markedspris») basert på oppnådd vektet snittpris fra auksjon og kontrakter i de aktuelle salgslag over siste tidsperiode (normalt 2 uker). Referanseprisen beregnes for hvert enkelt produkt/redskap og oppdateres daglig.

For fisk som omfattes av auksjonsplikten er det fastsatt to alternative sett av regler for gjennomføring av salget (nedenfor beskrevet som alternativ 1 og 2). Reder avgjør for hvert enkelt salg hvilket av disse to regelsettene han ønsker å benytte seg av:

Alternativ 1 – Akseptpris settes lik eller lavere enn referansepris. Reder velger å sette akseptprisen i auksjonen lik eller lavere enn referanseprisen. Startpris i auksjonen kan settes lik akseptpris, men reder kan velge å sette denne lavere. Hvis auksjonen ikke fører til salg, tilbakeføres partiet til fri disposisjon for rederi. Rederi kan da velge å skrive kontrakt eller ta partiet ut på ny auksjon.

Alternativ 2 – Akseptpris settes høyere enn referansepris. Reder velger å sette akseptpris høyere enn referanseprisen. Startprisen kan ikke settes høyere enn referanseprisen. Hvis auksjonen ikke fører til salg, tilbakeføres partiet til rederi, men med følgende heftelser:

  1. Hvis det har kommet bud på auksjonen (under akseptpris) og reder ikke tar fast, kan reder velge mellom å ta fisken ut på ny auksjon eller skrive kontrakt. Dersom det er aktuelt å skrive kontrakt, har budgiver med høyeste bud i auksjonen forkjøpsrett til partiet. Dersom reder har forhandlet med annen kjøper om kontrakt, har budgiver med forkjøpsrett adgang til å tre inn i denne kontrakten. Forkjøpsretten er gjeldende 3 uker fra auksjonsdato. Dersom det kommer et konkurrerende bud i løpet av denne 3 ukers perioden, må budgiver med forkjøpsrett gi svar i løpet av 6 arbeidstimer (der arbeidstid defineres som tidsrommet 08:00 – 16:00).
  2. Hvis det ikke har kommet bud på auksjonen, kan reder skrive kontrakt på eller over startpris. Alternativt må partiet legges ut på ny auksjon. Heftelsen er ikke tidsbegrenset.
6. Oppfølgning av auksjonsplikten

Auksjonsplikten vil bli fulgt opp på fartøynivå gjennom året, i dialog med rederi. Auksjonsplikten gjelder uavhengig av landingssted i Norge eller utlandet og følges opp på aggregert nivå ved utveksling av landings- og omsetningsdata mellom de aktuelle salgslag. Salgslaget i det distrikt hvor fartøyet er registrert i merkeregisteret, har ansvaret for å holde samlet oversikt om oppfyllelsen av auksjonsplikten til enhver tid og informere reder. Oppfyllelsen av auksjonsplikten måles ut fra rundvekten i henhold til fastsatte omregningsfaktorer på de produkter som reder tilbyr på auksjon. Avregningsperioden er for hvert enkelt kvoteår.

Rederiene har ansvar for at auksjonsplikten oppfylles. Surofi vil i samarbeid med øvrige aktuelle salgslag og i nær dialog med rederne bidra til at auksjonsplikten er oppfylt ved årets slutt. Fartøy med lav auksjonsandel kan bli fratatt muligheten til alternativ omsetning (kontrakt) mot slutten av året dersom Surofi anser det nødvendig for å nå opp i 50 % auksjonsandel. Dersom det likevel skulle oppstå situasjoner som gjør at kvantum tilbudt på auksjon ikke når 50 %, vil det for vedkommende rederi bli fastsatt en høyere auksjonsandel i det påfølgende år.

7. Iverksettelse

Regelverket i dette rundskrivet gjelder for fangst som landes fra og med kvoteåret 2022.

Denne forskriften er bare tilgjengelig som PDF-vedlegg.